Heftrucknieuws.nl

Heftrucknieuws.nl is powered by Buro Andersom, www.buroandersom.nl

(vervolg BT Autopilot)
Sinds 2002 maakt speciaaldrukkerij Lijnco in Groningen gebruik van het BT Autopilotsysteem. Na in 8 jaar intensief gebruikt te zijn met 18.000 effectieve draaiuren (de uren die de truck rijdt), is de eerste van de twee Autopilottrucks toe aan vervangen. De onbemande stapelaar heeft de afgelopen jaren bewezen een uiterst effectieve investering te zijn om kosten te besparen.

Lijnco mag zich met trots ‘speciaal-drukkerij’ noemen. De drukker produceert een breed scala aan klantspecifiek drukwerk voor opdrachtgevers uit de meest uiteenlopende sectoren, zoals banken, verzekeringsmaatschap-pijen, postbedrijven en verzend-huizen. Enkele bekende producten zijn acceptgiro’s, voetbaltickets voor de Premier League, Bundesliga en de Eredivisie, maar ook persoonlijke postzegels en gepersonaliseerde mailings zijn opgenomen in het brede productgamma van Lijnco.

De operatie
In de productieruimte staan de drukpersen en printers volcontinu te draaien. Om dit proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, kan de persoperator om nieuw papier vragen door met één druk op de knop de BT Autopilot af te roepen. Elke drukpers of printer heeft een eigen drop- en picklocatie in de productieruimte die is gekoppeld aan een drop- en picklocatie in het expeditiemagazijn 200 meter verder. Daar worden de rollen papier op order klaargezet tot wel acht pallets per pick-/droplocatie. De eindproducten die vers van de pers komen, worden ook weer op afroep naar het expeditie-magazijn gebracht door de BT Autopilot. De Autopilot zet de
pallets direct op de palletizer die de pallets volautomatisch insealt.
Jaarlijks kent Lijnco 27.500 inkomen-de pallets en een palletuitslag van +/- 43.500 pallets na verwerking.

Meer dan  besparing van 1,5 fte.
Met de aanschaf van het BT Autopilotsysteem wordt door Lijnco per machine gemiddeld anderhalve magazijnmedewerker bespaard. De besparing wordt met name behaald doordat de machines 24 uur per dag ter beschikking staan en effectief 10 uur per dag aan het werk zijn.

Maar dit is niet de enige manier waarop de onbemande stapelaars hun investering terugverdienen. Het draaiende houden van de Autopilots vereist een nette omgeving waar geen pallets of andere zaken ‘rondzwerven’. “De discipline die dit met zich meebrengt is voor onze medewerkers geen vrijblijvendheid meer, maar een vanzelfsprekendheid”, aldus Pierre R. Berghuis, Hoofd Inkoop bij Lijnco. “Als de Autopilots stil komen te liggen door een obstakel is dat voor ons direct inzichtelijk”.
Meer info: www.toyota-forklifts.nl