Heftrucknieuws.nl

Heftrucknieuws.nl is powered by Buro Andersom, www.buroandersom.nl

Complete automatisering van STILL

STUTTGART - Of, hoe en in welke mate automatisering zinvol is, hangt van de individuele randvoorwaarden af. Maar duidelijk is wel dat bijna geen enkel ander bedrijfsproces een groter  besparingspotentieel biedt dan de automatisering van een magazijn of van afzonderlijke processen. Dat bewees Still opnieuw tijdens de vakbeurs LogiMAT, die van 8 tot en met 10 februari plaatsvond in Stuttgart.

 

Tijdens de afgelopen LogiMAT presenteerde Still haar automatiseringscompetentie. Centraal stond daarbij een tot nu toe uniek logistiek concept voor een geautomatiseerde hoogbouwinzet met autonome combitrucks, type MX, en Still EGV-S stapelaars.

De autonome serietrucks van Still zijn standaard uitgevoerd voor een zogeheten dual-inzet. Dat wil zeggen dat op elk gewenst moment kan worden gekozen voor óf een geautomatiseerde inzet, óf een manueel bediende inzet.

Naast een aanzienlijke toename van de efficiëntie, onder andere door een transparante goederen- en informatiestroom met duidelijk minder fouten, kunnen ook de personeelskosten en de kosten ten gevolge van ongevallen beduidend worden verminderd. En dat is voor veel bedrijven precies de reden om logistieke processen te automatiseren. Zo wordt de investering vaak al op korte termijn teruggewonnen.

 

Intelligente intralogistiek

Still behoort tot de leidinggevende aanbieders van intelligente intralogistieke oplossingen en is in staat een compleet warehouse, of een afzonderlijk proces volledig te automatiseren - met producten en diensten uit één hand.

Een ruime keuze geautomatiseerde Still trucks en verschillende navigatiemethoden biedt voor ieder magazijn een passende oplossing. Van smallegangen hoogbouw, met stellinghoogtes tot 15 meter, tot horizontaal transport; elke transportopdracht wordt autonoom en probleemloos uitgevoerd. Voor het aanleveren van grondstoffen en halffabrikaten in productieomgevingen automatiseert Still ook aanhangertreinen, bijvoorbeeld met de CX-T trekker.

 

Systeemgerichte oplossing

In nauwe samenwerking met de gebruiker wordt de goederenstroom zorgvuldig geanalyseerd. Rekening houdend met alle randvoorwaarden en specifieke wensen en eisen wordt vervolgens een gedegen logistiek concept ontwikkeld.

Het bijzondere hierbij is dat niet alleen de geautomatiseerde voertuigen worden geleverd, maar dat Still de complete systeemoplossing verzorgd; inclusief planning, projectie, ondersteuning bij de montage en de inbedrijfname en service.

 

 

Still RX 50: de grote onder de kleinen

Hij is de kleinste in zijn soort en levert toch de grootste prestaties: de gloednieuwe RX 50. De ultracompacte Still is de meest verkochte driewieler ter wereld en biedt voor lasten 1 tot 1.6 ton ongekend veel praktische mogelijkheden. Stap op en ervaar hoe groots een kleine truck kan zijn. De RX 50 maakt het waar.

 

Op de CeMAT in Hannover (2/6 mei) introduceert Still officieel haar jongste troef: de gloednieuwe RX 50 driewieler met achterwielaandrijving. Deze 24Volts heftruck is in zijn klasse ongekend populair. Sinds de introductie in 1977 werden er maar liefst 90.000 van verkocht, goed voor een record in dit heftrucksegment! De RX 50 is multi inzetbaar in alle opslag- en productieruimtes. Vooral wanneer flexibiliteit hard nodig is, bijvoorbeeld in krappe productieruimtes, nauwe gangpaden of tijdens het laden of lossen van containers.

 

Compact en stabiel

Compact is de nieuwe Still RX 50 zonder twijfel. Kijk maar naar de gangpadbreedte van slechts 2.888 mm En met zijn dakhoogte van net 1.980 mm en een breedte van 990 mm passeert hij moeiteloos deuropeningen van slechts 1 meter breed en 2 meter hoog. Was zijn voorganger al compact, met deze maten is de nieuwe RX 50 zelfs nog 50 mm korter geworden. Het is een voordeel dat elke dag terugkomt, zeker als er weinig inzetruimte is. De nieuwe RX 50 is leverbaar met een hefvermogen van 1 tot en met 1.6 ton.

Met welk gewicht de RX 50 ook aan de slag gaat, de chauffeur voelt direct dat het zwaartepunt van de nieuwe modellen zowel naar beneden als naar achteren is verplaatst. Dit levert een uitstekende stabiliteit op en dat is merkbaar bij het hanteren van zwaardere lasten op grotere hefhoogtes en bij het rijden van bochten. Door de verbeterde stabiliteit blijft de rijsnelheid in bochten hoger dan voorheen en is stijgt de productiviteit van de trucks aantoonbaar.  

 

Bekroond ontwerp

Met de nieuwe RX 50 gaat Still verder op de succesvolle weg die met eerder door zijn voorganger en de R 50 was ingeslagen. Natuurlijk zijn er aan deze nieuwe serie een flink aantal productverbeteringen toegevoegd. Zo is de styling, die de andere Still trucks zoals de RX 20 en RX 60 kenmerkt, ook doorgevoerd op de RX 50. Ook al is de RX 50 nog niet officieel geïntroduceerd, de truck nu al in het bezit van een IF-Product Design Award 2011. Deze award is het bewijs van een perfecte combinatie tussen vorm en functionaliteit.

Ook het milieu profiteert mee van de nieuwe RX 50. De truck is standaard voorzien van het Blue-Q energiebesparingprogramma dat het werk nog eens een extra 12% zuiniger maakt dan standaard. Elk gewonnen kilowattuur bespaart 575 gram CO2 en dat tikt leuk aan. Wie graag in Euro’s rekent is ook beter af met de RX 50. De lagere energiekosten komen in een vijfjarige inzet in drie ploegen neer op een besparing van € 1.000.

 

Alle ruimte voor de chauffeur

Ondanks zijn geringe afmetingen biedt de nieuwe RX 50 de chauffeur alle ruimte die hij nodig heeft. De cabine is geheel opnieuw gestyled en dit werd mogelijk door het nieuwe systeem van het zijwaarts wisselen van de batterij. De energiebron van de truck hoeft nu niet meer ‘door’ de cabine te worden getakeld en geeft de ontwerpers alle ruimte om de truck ergonomisch te optimaliseren. Door de verbeterde inrichting is de zit- en voetenruimte riant en het zicht rondom optimaal. Voor de keuze van de mastbediening zijn alle gangbare bedienelementen die Still voor haar heftrucks voert, ook beschikbaar voor de RX 50: individuele hendels, mini-hendels, fingertipp-hendels, multihendels of joysticks, die keus is aan de gebruiker.

Het instrumentarium, de masten en overige componenten zijn bewezen successen uit de RX-heftruckseries met elektrische en verbrandingsmotoren. Rijrichtinghendels of keuzeschakelaars, de 5 rijprogramma’s, de bediening van de verlichting, het informatieve display, alles is en ademt Still. Hierdoor voelt ook de RX 50 zeer vertrouwd aan en zal een Still-chauffeur direct het maximale rendement kunnen halen. Gewenningstijd wordt tot een minimum beperkt en ook scholing op Still-trucks is voor alle modellen even effectief.

 

Diverse slimme opties

De RX 50 serie is leverbaar met diverse slimme opties. Automatische verticaalstelling van de mast zorgt voor een veilige (horizontale) stand van de vork bij het werken op grotere hefhoogtes. Geïntegreerde gewichtsmeting helpt de chauffeur om overbelading te voorkomen en biedt extra informatie over het werkelijke lastgewicht.

Er zijn dakvarianten leverbaar voor het werken in inrijstellingen of containers.

Wie de batterij wil wisselen kan met de speciale batterijbrug heel handig, veilig en snel de batterij uit de truck rollen. Deze uitklapbare roltafel is in de truck ingebouwd en maakt het heel makkelijk om de batterij met een takel of een andere heftruck op te nemen.

De RX 50 is betrouwbaar en vraagt minimaal onderhoud. De trucks zijn probleemloos inzetbaar in stoffige of vochtige omgevingen dankzij de goede bescherming van de elektronica en motoren (IP-54). De driefase AC-techniek maakt het mogelijk om de serrvice-intervallen te beperken tot elke 1.000 uur of 12 maanden. Voorts zijn alle mogelijkheden aanwezig tot optimalisatie van de inzet via vlootbeheerssystemen (Fleet Manager) en elektronische data-uitwisseling.

 

Kortom: Prestaties van formaat in een ongekend compacte jas. De RX50 is met recht de grote onder de kleinen.